Οι Σερίφηδες του Έβρου, η ρητορική μίσους και η εχθροπάθεια απειλούν την κοινωνία

Γράφει ο Δημοσθένης Π. Δούκας

Ξεκινούμε με μια πρόσφατη είδηση που μας αφορά όλους και πρέπει να μας προβληματίσει : «Τη διενέργεια ποινικών ερευνών όσον αφορά τα καταγγελλόμενα περιστατικά για παράνομες πράξεις κατά προσφύγων και μεταναστών ζήτησε ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεώργιος Σκιαδαρέσης, αρμόδιος για θέματα ρατσισμού, εμπορίας ανθρώπων και κακομεταχείρισης ημεδαπών ή αλλοδαπών από κρατικά όργανα, από τις Εισαγγελίες Πρωτοδικών
Αλεξανδρούπολης και Αθηνών. Τους ζητά να διερευνήσουν αν έχουν τελεστεί «συγκεκριμένα αξιόποινα περιστατικά, στα οποία προδήλως ενδείκνυται η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας, προς εξάλειψη οποιουδήποτε ίχνους αναβίωσης του μεσαιωνικού φαινομένου της αυτοδικίας που μπορεί να εκθέσει διεθνώς τη χώρα μας».


Στο κείμενο της παραγγελίας του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης αποστέλλει:
α) Το από 25/8/2023 Δελτίο Τύπου του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, που συντονίζει η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, με τίτλο «Σοβαρή ανησυχία για την κλιμάκωση της στοχοποίησης προσφύγων και μεταναστών», όπου μάλιστα γίνεται λόγος
για «γενικότερο κλίμα στοχοποίησης και ρατσιστικών συμπεριφορών ενάντια σε πρόσφυγες και μετανάστες» και για «επιδεινούμενο κλίμα» κατ’ αυτών «στον πολιτικό και δημόσιο λόγο»,
β) Δημοσίευμα που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδαwww.in.gr στις 28/8/2023 με τίτλο «Έβρος: οι αυτόκλητοι πολιτοφύλακες συνεχίζουν τη δράση τους νέο βίντεο»,
γ) Δημοσίευμα που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδαwww.efsyn.gr στις 25/8/2023 με τίτλο «Οι ακροδεξιοί σερίφηδες του Έβρου μέσα από τα μάτια της “LeMonde”» και
δ) Δημοσίευμα που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδαThe Press Project στις 23/8/2023 με τίτλο «Έβρος: Φασίστες καλούν σε πογκρόμ προσφύγων και μεταναστών μέσω viber» και «παρακαλούμε να διερευνήσετε ταχέως, ενδελεχώς και λυσιτελώς τη βασιμότητα ή μη των πολλαπλών καταγγελιών σε αυτά, καθώς επίσης σε όσα άλλα σχετικά δημοσιεύματα
αναφερθούν προσεχώς συγκεκριμένα αξιόποινα περιστατικά, στα οποία προδήλως ενδείκνυται η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας, προς εξάλειψη οποιουδήποτε ίχνους αναβίωσης του μεσαιωνικού φαινομένου της αυτοδικίας που μπορεί να εκθέσει διεθνώς τη χώρα μας».
Επίσης, ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου έστειλε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών αναρτήσεις χρηστών του Facebook με περιεχόμενο ρατσιστικό και ρητορική μίσους και ζητά τη διερεύνηση μέσω της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΓΑΔΑ τυχόν αυτεπαγγέλτως διωκόμενων πράξεων, όπως διέγερση σε διάπραξη εγκλημάτων, βιαιοπραγίες ή διχόνοια, εγκληματική οργάνωση, απειλή διάπραξης εγκλημάτων, προπαρασκευαστικές πράξεις εσχάτης προδοσίας, μισαλλόδοξη ρητορική κ.λπ.
Ποια είναι η πηγή , η αιτία που προκάλεσε αυτές τις επεμβάσεις της Δικαιοσύνης;
Τα όσα συνέβησαν στον Έβρο με την αυτοδικία ορισμένων κατοίκων που «συνέλαβαν» παράνομους μετανάστες . Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ρίξουμε ανάθεμα στους κατοίκους του Έβρου, διότι ζούμε έναν τεράστιο τρόμο με τις ορδές μεταναστών που μπαίνουν καθημερινά στη χώρα μας. Πρόκειται σαφέστατα για ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα, το οποίο όμως δεν πρέπει να μας οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς. Ζούμε σε μια συντεταγμένη Πολιτεία που έχει νόμους και αρχές.

Οι κοινωνίες, από τα πρώτα βήματα κιόλας που έκαναν, ένα από πρώτα πράγματα που ρύθμισαν ήταν ο τρόπος άσκησης της βίας εντός της κοινότητας των ανθρώπων.
Αποφάσισαν πως δεν μπορεί ο καθένας να εφαρμόζει τον «νόμο» έτσι όπως αυτός τον αντιλαμβάνεται, αλλά πως θα υπάρχουν κοινοί κανόνες, υποχρεωτικοί για όλους και πως για την εφαρμογή τους θα υπάρχει ειδικός μηχανισμός.
Έκτοτε, με διαρκείς αναθεωρήσεις και βελτιώσεις, καταλήξαμε πως δικαίωμα άσκησης νόμιμης βίας έχει μόνο το κράτος και οι εντεταλμένοι προς αυτό μηχανισμοί, δηλαδή τα σώματα ασφαλείας.
Η αυτοδικία με τη μορφή της αντιποίησης αρχής, είναι ένα από τα πιο αντικοινωνικά αδικήματα. Επιβάλλεται το δίκαιο του ισχυροτέρου και καταλύεται κάθε έννοια νομιμότητας, δικαιοσύνης, ισονομίας και ισηγορίας.
Η αυτοδικία, οι «ομάδες πολιτοφυλακής», τα διάφορα επηρμένα «κομάντο», είναι το κλειδί που ανοίγει την πόρτα του χάους και της κατάρρευσης της κοινωνίας. Είναι η αποτυχία, η κατάρρευση του πολιτισμού. Ως εκ τούτου η καθολική και απερίφραστη καταδίκη τέτοιων φαινομένων, είναι χρέος και καθήκον καθενός που θεωρεί πως ανήκει σε μια ανοιχτή, δημοκρατική κοινωνία.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε πως εδώ και δύο περίπου δεκαετίες, καλλιεργήθηκε συστηματικά στη χώρα μας μια γενικευμένη άρνηση εφαρμογής των νόμων με το πρόσχημα της «αντίστασης στο σύστημα», «νόμος είναι το δίκιο του εργάτη, του σπουδαστή, του αγρότη, του…», στη «αντίστασης στη βία των μνημονίων», στους «ξένους που έρχονται να μας κλέψουν τον ήλιο και το τσίπουρο». Για να μην αναφερθούμε στην οπαδική βία, στη βία των ανηλίκων, στην ενδοοικογενειακή βία, τομείς όπου αντιμετωπίζουμε ραγδαία αύξηση περιστατικών, συχνά με θανατηφόρα κατάληξη.(ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ)
Φθάσαμε το λούμπεν να γίνει mainstream. Σε λίγο θα συζητάμε στα σοβαρά με εκείνους που παίρναμε στην πλάκα. Και αυτό στο βάθος του ορίζοντα δεν είναι φλόγες. Είναι τα πυροτεχνήματα για την έναρξη μίας νέας, συναρπαστικής εποχής.
Η Λίνα Γιάνναρου μας υπενθυμίζει κάποιες ξεχασμένες αξίες και αρχές : «Σοκ. Κι έπειτα θλίψη, κι έπειτα θυμός και μετά φόβος. Πώς να χωνέψεις ότι αυτός που κάποτε κυνήγησε το όνειρο μιας καλύτερης ζωής, έφτασε σήμερα να κυνηγάει άλλους με το ίδιο όνειρο; Κάποια πράγματα απλώς δεν βγάζουν νόημα».
Κλείνουμε με μια εξαιρετική σκέψη του Κ. Αθανασιάδη : «Δεν υπάρχει πιο ιερό πρόσωπο από τον ικέτη. Και αυτή η παραδοχή, όταν είναι ειλικρινής, βρίσκεται στο θεμέλιο κάθε πολιτισμού και κάθε αξίας. Όλα τα άλλα έπονται. Από τη φύση του ο άνθρωπος, όπως όλα τα ζώα, θέλει να επιβιώσει πάση θυσία. Ο πολιτισμός, οι νόμοι, το κράτος, η οικονομία, η τέχνη –όλα αυτά που μας ξεχωρίζουν από τα ζώα– είναι που μας κάνουν να νιώθουμε συμπόνια και να έχουμε ενσυναίσθηση. Και πάλι όχι για «ηθικούς» λόγους ή επειδή ξέρουμε το «καλό». Αλλά γιατί ο πολιτισμός, οι νόμοι, το κράτος, η οικονομία, η τέχνη
πλουτίζουν τη ζωή και τη μεγεθύνουν. Κι αυτό το ξέρουμε όλοι, και το επιθυμούμε όλοι.
Έστω: οι περισσότεροί μας».

Μπορεί επίσης να σας αρέσει