Προς ιδιωτικοποίηση το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης. Εντός του Αυγούστου, πιθανώς, η έναρξη του διαγωνισμού.

Γράφει ο Δημοσθένης Π. Δούκας

Τον δρόμο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης θ ακολουθήσει και το αεροδρόμιο της
Αλεξανδρούπολης. Κι αυτός είναι ο μόνος που μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη και
αξιοποίηση του: η ιδιωτικοποίηση του!
Είκοσι δύο περιφερειακά αεροδρόμια, μαζί με το ιδιαιτέρως ελκυστικό της Καλαμάτας,
οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση, κατά τα πρότυπα του επιτυχούς πειράματος με τα
δεκατέσσερα που προηγήθηκαν και πλέον ανθούν αναβαθμισμένα υπό τη διοίκηση της
γερμανικής Fraport.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του Δημοσίου, τα αεροδρόμια αυτά παρουσιάζουν
ανομοιογενή χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την επιβατική και τη διεθνή κίνηση, τις
προοπτικές ανάπτυξης, τις υποδομές και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πτήσεων αλλά και
τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές ανάγκες, κάτι που επιβεβαιώνει ότι δεν θα
ακολουθήσουν όλα τον ίδιο σχεδιασμό. Παράγοντες όπως η γεωγραφική και η
γεωστρατηγική θέση είναι επίσης από τα στοιχεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στα
κριτήρια κατηγοριοποίησης.
Από την επεξεργασία των στοιχείων που έχει γίνει στο παρελθόν, τα 23 περιφερειακά
αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή
επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη,
Αραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000
επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο
τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος,
Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη).


Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με πάνω από 330.000 επιβάτες το 2019 αποτελεί το
«διαμάντι του στέμματος» μεταξύ των 23 αεροδρομίων, για το οποίο εμφανίζεται ως
ισχυρός διεκδικητής ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εξαιρετική εφετινή επίδοση του τουρισμού σε συνδυασμό με
την ανάγκη αναβάθμισης νέων προορισμών στη νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα
επιβάλλουν στη διοίκηση του Υπερταμείου, στην ευθύνη του οποίου εμπίπτουν τα
περιφερειακά αεροδρόμια, να ανασύρει από τα συρτάρια του το πρώτο μεγάλο πρότζεκτ
ιδιωτικοποίησης.
Ηδη, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ανατέθηκε στη συμβουλευτική ΚΑΝΤΟR
MANAGEMENT CONSULTANTS η σχετική οικονομική μελέτη και η παρουσίαση των
βέλτιστων σεναρίων αξιοποίησης.
Η μελέτη αφορά την αξιοποίηση, αναβάθμιση και παραχώρηση της λειτουργίας των
περιφερειακών αεροδρομίων Τα συγκεκριμένα αεροδρόμια, σε αντίθεση με τα 14 που
ανελήφθησαν από τη Fraport, έχουν χαμηλή επίδοση. Η αύξηση της κίνησής τους την
τελευταία δεκαετία είναι περιορισμένη, της τάξεως μόλις του 3,9%, σε αντίθεση με τα ιδιωτικοποιηθέντα και αναβαθμισθέντα δεκατέσσερα αεροδρόμια, που στο ίδιο διάστημα παρουσίασαν
εξαπλασιασμό των πτήσεων προς αυτά από το εξωτερικό.

Σύμφωνα με το <Βήμα της Κυριακής> από την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό τους θα
απολαύσουν άμεσα και έμμεσα οφέλη περίπου 2 εκατομμύρια κάτοικοι σε όλη τη χώρα,
καθώς θα δουν τις τουριστικές και εμπορικές δραστηριότητες να ενισχύονται και μαζί να
αυξάνονται συνολικά οι αξίες των συγκεκριμένων τόπων και προορισμών. Κοινή
πεποίθηση είναι ότι όλα τα σενάρια αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων
απαιτούν σημαντικές επενδύσεις. Για τούτο οι οδηγίες που έχει λάβει η ΚΑΝΤΟR είναι να
αξιολογήσει ελκυστικά προς τους ιδιώτες επενδυτές μοντέλα που, πέραν των άλλων, θα
προβλέπουν και επιδότηση λειτουργίας, βάσει αντίστοιχων διεθνών προτύπων.
Η βασική ιδέα είναι η σχετική διαγωνιστική διαδικασία να είναι ενιαία και να αναζητηθούν
προσφορές από τους επενδυτές συνολικά και για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια. Το
Υπερταμείο φιλοδοξεί να οικοδομήσει μια πρόταση που αφενός θα είναι ελκυστική για έναν
ιδιώτη επενδυτή και αφετέρου θα εξασφαλίζει ότι και τα 22 αεροδρόμια θα αναπτυχθούν και θα
εκσυγχρονιστούν κατά τον ίδιο τρόπο ώστε οι προορισμοί να αναδειχθούν ισόρροπα και να
απολαύσουν την τουριστική κίνηση που τους αναλογεί και τους αρμόζει. Όσον αφορά την
επιδότηση λειτουργίας οι αρμόδιοι εξηγούν, ότι το Ελληνικό Δημόσιο δαπανά πολλά
χρήματα κάθε χρόνο για τη συντήρηση αυτών των αεροδρομίων, με πενιχρά ωστόσο
αποτελέσματα.
Κοινή πεποίθηση των εμπλεκομένων στο πρότζεκτ είναι ότι εξελισσόμενο θα βελτιώσει
καθοριστικά την προοπτική των 22 περιοχών που φιλοξενούν τα συγκεκριμένα
περιφερειακά και υποβαθμισμένα σήμερα αεροδρόμια. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις
των μελετητών, η αναβάθμιση και παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων θα
επαυξήσει την επιβατική κίνηση κατά 43% μέχρι το 2030 και την τουριστική κίνηση,
ιδιαιτέρως στις νησιωτικές περιοχές, κατά 40% σε βάθος χρόνου.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχετικός διαγωνισμός θα ανακοινωθεί τις επόμενες
εβδομάδες και πιθανότατα εντός του Αυγούστου.