Ιδιωτικοποίηση λιμανιού Αλεξανδρούπολης: Ανικανότητα ή Σκοπιμότητα;

Γράφει ο Δημοσθένης Π. Δούκας

Με την ολοκλήρωση της θερινής ραστώνης και αμέσως μετά τη ΔΕΘ θα έρθουν τα νέα για
τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι ζητήθηκε από μία
συγκεκριμένη κοινοπραξία περισσότερος χρόνος, κάτι που αποδέχτηκε η διοίκηση του
ΤΑΙΠΕΔ με την συναίνεση και έγκριση της κυβέρνησης και μετέθεσε ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ
ΦΟΡΑ την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας με την υποβολή δεσμευτικών
προσφορών για τις 23 Σεπτεμβρίου.
Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών, που δικαίωμα δεσμευτικής προσφοράς έχουν
σχήματα με μεγάλους διεθνείς παίκτες στα οποία φιγουράρουν και μεγάλες εταιρείες
ελληνικών συμφερόντων, ήταν να γίνει στις 29 Ιουλίου .
Η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί την αναμφισβήτητη απόδειξη ότι και η σημερινή
κυβέρνηση και η διορισμένη από αυτήν διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι αντίγραφο των
άχρηστων και ανίκανων κυβερνήσεων των ΣΥΡΙΖΑΝΝΕΛ. Αποδεικνύει η διαδικασία
ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ότι έχουμε να επιλέξουμε αν πρόκειται
για μια ισχυρή απόδειξη ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ η υποκρύπτεται ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ. Και οι δύο
εκδοχές τεκμηριώνουν ότι κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ αδικούν εξ ίσου την
Αλεξανδρούπολη. Δεν <<κάνουν για αυτήν την δουλειά>> θα έλεγε ο μακαριστός πατέρας
του Πρωθυπουργού. Οι διασκεδαστικές προφάσεις, οι ανεξέλεγκτες και ύποπτες
αναβολές, οι <σκοτεινές> αποφάσεις είναι δείγματα χυδαίου κομματισμού και κρατισμού,
όλα ντυμένα με συμφεροντολικές στρατηγικές και στερεότυπους ισχυρισμούς που
πλήττουν θανάσιμα την διαφάνεια, την αξιοκρατία και το δημόσιο συμφέρον.
Η <συμμαχία> κυβέρνησης-ΤΑΙΠΕΔ είναι ΑΝΙΚΑΝΗ να κατανοήσει τις δυνατότητες , τον
ρόλο και τις προοπτικές του λιμανιού Αλεξανδρούπολης , σε ένα σύγχρονο
πολυπαραγοντικό περιβάλλον πολλαπλών κρίσεων, το οποίο επιβάλλει αξιοποίηση του
χρόνου , που είναι πλέον πυκνός και απαιτητικός.
Έχει ενδιαφέρον το κάτωθι κείμενο που δημοσίευσε το <<LIBERAL>> για το λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης:
¨Τα θέλγητρα του λιμανιού είναι πολλά και αποτελούν σημείο διεκδίκησης υπεροχής
μεταξύ ρωσικών, κινεζικών και αμερικανικών συμφερόντων καθώς η γεωγραφία του το
καθιστά ελκυστικό για τους σχεδιαστές logistics του ΝΑΤΟ, αμερικανικά πλοία
ελλιμενίζονται εκεί, ενώ έχει καλές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Παράλληλα παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας και με τη
χρησιμοποίησή του, όπως ανέφερε πρόσφατα και σε άρθρο του ο Economist, ως
ενδιάμεσο σταθμό, παρακάμπτεται η Μαύρη Θάλασσα, στην οποία έχει δυνάμεις η Ρωσία,
και ο Βόσπορος, ένα σημείο που ελέγχεται ασφυκτικά από την Τουρκία, που είναι μέλος
του ΝΑΤΟ, αλλά «ιδιότροπο».
Το λιμάνι θα μπορούσε εν δυνάμει να γίνει ενεργειακός κόμβος, με σχέδια για δύο πλωτούς
τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου μερικά χιλιόμετρα μακριά από τα

παράλια, βοηθώντας ουσιαστικά τις χώρες της περιοχής να μειώσουν την εξάρτησή τους
από το ρωσικό αέριο.
Στα υπέρ του λιμανιού προστίθεται και η μεγάλη χωρητικότητα, και με την ορθή κίνηση που
έκανε η ελληνική κυβέρνηση προς την Ε.Ε. , ο ΟΛΑ μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην
εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία προς τη διεθνή αγορά, σαν κόμβος διαμεταφοράς,
συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση μίας επίφοβης επισιτιστικής κρίσης.
Αναφερόμαστε στην πρόταση του ΥΠΑΑ&Τ κ. Γεωργαντά, για την αποθήκευση και
διοχέτευση έως και 200.000 τόνων ουκρανικών σιτηρών, από το Λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης (σ.σ. επιπλέον 38.000 τόνους από τον ΟΛΘ), που ανοίγει μία ακόμη
καθαρώς αναπτυξιακή προοπτική για τον ΟΛΑ και έφερε πολλά αιτήματα από ελληνικές
επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν την πολύ μεγάλη χερσαία έκταση που
διαθέτει και η οποία απλώνεται σε 1.100 στρέμματα γης.
Εν κατακλείδι η Αλεξανδρούπολη μπορεί να μην είναι Πειραιάς ή Θεσσαλονίκη, ωστόσο
κάλλιστα μπορεί να εξελιχθεί σε ένα σημαντικό περιφερειακό λιμάνι, εφόσον υλοποιηθούν
συγκεκριμένες επενδύσεις σε υποδομές, σε συνδυασμό με τη βελτίωση και αύξηση της
χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου. Σχετικά πρόσφατα, ο Έλληνας υπουργός
Μεταφορών Κώστας Καραμανλής πραγματοποίησε συνάντηση με την Ευρωπαία
Επίτροπο, αρμόδια για θέματα Μεταφορών, Adina Vălean και, μεταξύ άλλων, συζήτησαν
για την ένταξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ
/ TEN-T).
Η ένταξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης στο TEN – T θα σημάνει αυτόματα την αναβάθμιση
και τον χαρακτηρισμό του ως λιμάνι «στρατηγικής σημασίας» και ταυτόχρονα, τη
δυνατότητα λήψης συγχρηματοδοτήσεων από τα χρηματοδοτικά εργαλεία και ταμεία της
ΕΕ για τη βελτίωση των υποδομών του¨.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει