Η Μαντώ Μαυρογένους ήταν Ελληνίδα αγωνίστρια με καταγωγή από την Μύκονο. Ήταν κόρη του εμπόρου και μέλους της Φιλικής Εταιρείας Νικολάου Μαυρογένη και της Ζαχαράτης Μπάτη. Μιλούσε άπταιστα Γαλλικά και Ιταλικά αλλά και Τουρκικά. Ήταν πλούσια αριστοκράτισσα που διέθεσε όλη της την περιουσία για να ενισχύσει τον αγώνα του Έθνους. Κάτοχος της Γαλλικής γλώσσας, συνέταξε συγκινητική έκκληση προς τις γυναίκες της Γαλλίας, ζητώντας την συμπαράστασή τους στον πληθυσμό της Ελλάδας. Και ενώ προσέφερε τόσα πολλά στον αγώνα για την ελευθερία, η αξία της δεν αναγνωρίστηκε ούτε από τους ιστορικούς της εποχής αλλά ούτε από τους πολιτικούς και το κράτος. Πέθανε ξεχασμένη και πάμφτωχη.
Η Μαυρογένους ξεπέρασε τα στερεότυπα της εποχής της για το φύλο της, πληρώνοντάς το, βέβαια, ακριβά. Για αυτό έγινε σύμβολο φεμινισμού και επανάστασης. Και μπορεί να προβληθεί επάνω σε άλλα σύμβολα φεμινισμού και επανάστασης. Αυτό έκαναν και οι δημιουργοί του γουριού του Μουσείου Μπενάκη. Στο γούρι που σχεδίασαν οι αδερφές Κατερίνα και Βασιλική Σαββοπούλου, με την επωνυμία Β612, απεικονίζεται η Μαντώ Μαυρογένους με γαρίφαλο στα μαλλιά και με υψωμένη την γροθιά, όπως στην αφίσα του Howard Miller, στην διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η αφίσα σχεδιάστηκε τότε για να δυναμώσει το ηθικό των γυναικών που δούλευαν στα εργοστάσια. Η αφίσα και το σλόγκαν της «We can do it», έμειναν στην ιστορία ως σύμβολα φεμινισμού, χειραφέτησης και επανάστασης.
Είναι απορίας άξιο η ενόχληση κάποιων από την συγκεκριμένο παραλληλισμό. Είναι και έξυπνος και επιτυχής. Η ενόχληση προήλθε από την φράση που συνόδευε το γούρι «Υγεία – Καύλα – Επανάσταση» και αποτελεί κεντρικό σλόγκαν των δημιουργών Β612, για την σειρά κοσμημάτων που ετοίμασαν για την έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, «1821, Πριν και Μετά». Είπαν κάποιοι λοιπόν, «είναι σωστό να βάζεις την λέξη “καύλα” δίπλα στην επανάσταση; Αίσχος!».
Και όμως! Οι άνθρωποι είχαν καύλες και το 1821. Είχαν από πάντα και θα έχουν, ελπίζω, για πάντα. Η ανθρώπινη σεξουαλικότητα εκτείνεται σε βάθος χρόνου. Σε πολλές περιπτώσεις μας καθορίζει κιόλας. Η «καύλα» μπορεί να σε βγάλει ζωντανό από τον πόλεμο. Και νικητή ακόμα! Ο ήρωας πολεμά με όλη του την δύναμη για να βγει νικητής και να επιστρέψει στην αγκαλιά και τα φιλιά της αγαπημένης του.
Και η Μαντώ Μαυρογένους είχε την δική της ερωτική ιστορία. με τον επικεφαλής της Φιλικής Εταιρείας, Δημήτριο Υψηλάντη. Μια σχέση που είναι από τις πιο διαδεδομένες της Ελληνικής Επανάστασης. Αν η Μαντώ Μαυρογένους μπορούσε να δει αυτό το γούρι, είναι πολύ πιθανόν πως όχι μόνον δεν θα θύμωνε αλλά θα χαμογελούσε κιόλας.
Η απάντηση του Μουσείου Μπενάκη ήταν εξόχως εύστοχη: «Το πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη, πρώτο στην Ελλάδα και με συνεχή παρουσία 40 χρόνων, άνοιξε από νωρίς τον δρόμο σε νέους σχεδιαστές και σύγχρονους καλλιτέχνες με πολλούς από τους οποίους διατηρεί σταθερή συνεργασία. Χωρίς να παρεμβαίνει στα έργα τους, πόσω μάλλον να τα λογοκρίνει, το Πωλητήριο παραμένει δεκτικό στις θεωρήσεις των καλλιτεχνών που φιλοξενεί, πράγμα που συνέβη και στην περίπτωση του αντικειμένου, που κυκλοφόρησε ως Πρωτοχρονιάτικο Γούρι τον Δεκέμβριο του 2020 και που το τελευταίο 24ωρο πυροδότησε συζητήσεις σε μερίδα του κοινού. Το αντικείμενο αυτό σχεδιάστηκε από την δημιουργική ομάδα Β612 και κυκλοφόρησε σε περιορισμένο αριθμό (40 κομμάτια), περιλαμβάνει μια φράση που εδώ και χρόνια αποτελεί το γνωμικό των Β612. Σε κάθε περίπτωση το εν λόγω γούρι αυτή τη στιγμή έχει εξαντληθεί».