Γράφει ο Δημοσθένης Π. Δούκας
Ο σχεδιασμός και η άσκηση τουριστικής πολιτικής από ένα Δήμο , ο οποίος διαθέτει υψηλά
συγκριτικά πλεονεκτήματα και σημαντικούς τουριστικούς πόρους, είναι ένα κεφαλαιώδες
ζήτημα. Συνήθως οι αιρετοί , επειδή έκαναν καλοκαιρινές διακοπές σε κατασκηνώσεις η
ταξίδια οικογενειακά σε άλλες περιοχές, νομίζουν ότι γνωρίζουν και τους επιστημονικούς
κώδικες και τις προϋποθέσεις για την σύνταξη μελετών και την επιλογή της βέλτιστης
στρατηγικής τουριστικής ανάπτυξης. Το μόνο που κατορθώνουν διαχρονικά είναι να
σπαταλούν χρήματα (που φυσικά είναι κυρίως κρατικές επιχορηγήσεις ) και να
καθηλώνουν τον τόπο του στην εσωστρέφεια και στην μιζέρια. Τα παραδείγματα είναι
απεριόριστα και προκαλούν οργή και θλίψη.
Σε όλη την Ελλάδα Περιφέρειες και Δήμοι ,
ξοδεύουν ασταμάτητα οικονομικούς πόρους και κάνουν δωρεάν διακοπές διάφοροι
αιρετοί με τους κολλητούς τους. Η αυτοδιοικητική παρακμή στο μεγαλείο της.
Από αυτήν την εκπτωτική πραγματικότητα ελάχιστοι Δήμοι καταφέρνουν να ξεφύγουν όταν
τις ευθύνες χάραξης και υλοποίησης της τουριστικής πολιτικής τις αναλαμβάνουν
τεχνοκράτες, που έχουν τα απαραίτητα προαπαιτούμενα και τα χαρακτηριστικά: ευφυία,
γνώση, αφοσίωση, φαντασία. Ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της ανατρεπτικής και έξυπνης
πρακτικής είναι η περίπτωση του Κωστή Μοχιανάκη και του Δήμου Ηρακλείου. Ένα
στέλεχος του Δήμου με ικανότητες, ελεύθερο από την δημοτική ηγεσία στις επιλογές του
έκανε <θαύματα> στην τουριστική πολιτική του Δήμου Ηρακλείου. Όσοι ασχολούνται με τον
συγκεκριμένο τομέα γνωρίζουν τι ακριβώς υλοποίησε ο Κ. Μοχιανάκης υπέρ του Δήμου και
της κοινωνίας του Ηρακλείου.
Και ξαφνικά , ενώ κανείς δεν το περίμενε, το φαινόμενο Μοχιανάκης εμφανίσθηκε το 2020
στον Δήμο Αλεξανδρούπολης. Η τουριστική πολιτική του οποίου απέκτησε ουσία,
έμπνευση, δημιουργικές ενέργειες και σαφείς στοχεύσεις. Για δύο περίπου χρόνια
διαπιστώσαμε ότι γίνεται μια ουσιαστική προσπάθεια ώστε να αποκτήσει ο Δήμος
Αλεξανδρούπολης διακριτή και ανταγωνιστική τουριστική ταυτότητα και να αναδειχθεί
μελλοντικά σε προορισμό τεσσάρων εποχών. Διαπιστώσαμε ότι επιτέλους στο Δήμο οι
επιλογές γίνονται με κριτήρια την SWOT ανάλυση, τις έννοιες <τμηματοποίηση>,
<τοποθέτηση προϊόντος> και <target group>.
Πριν από λίγες ημέρες έπεσε στα χέρια μου ένας απολογισμός τουριστικών δράσεων του
Δήμου Αλεξανδρούπολης 2020-2021.Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον έντυπο, που
συνοδεύονταν και από το ανάλογο σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης Δήμου
Αλεξανδρούπολης, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η θετική και ελπιδοφόρα πρακτική και
προοπτική έχει όνομα και υπογραφή: Αντώνης Καμελίδης (ΠΡΩΗΝ ειδικός συνεργάτης
δημάρχου Αλεξανδρούπολης).Το όνομα του πρώτου θα το θυμόμαστε στο μέλλον. Για το
δεύτερο δεν είμαστε σίγουροι. Μάλλον θα θέλουμε να το ξεχάσουμε.