Γυναίκες προσωπικότητες της Αλεξανδρούπολης, “Ουράνιοι Θόλοι” και “Στοργικοί Φάροι” της.

του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ Π. ΔΟΥΚΑ.

Υπάρχουν στην Αλεξανδρούπολη κάποιες γυναίκες προσωπικότητες, η εργοβιογραφία των οποίων είναι βασικό συστατικό της σύγχρονης ταυτότητας της πόλης. Είναι γυναικεία μορφοείδωλα που η παρουσία , η δημιουργική ευφυία και η προσφορά τους χτίζουν μια ευρύχωρη ανοιχτή κοινωνία για να αντέξει και να ανταποκριθεί η κοινωνία στις προκλήσεις και προσκλήσεις των καιρών. Γυναίκες οδόσημα, πρόσωπα που ταυτίζονται με τον Άνθρωπο , τον Πολιτισμό,τις Τέχνες, τη Σκέψη, την Πράξη, την ίδια τη Ζωή.

Γυναίκες της Αλεξανδρούπολης που θωρακίζουν την κοινωνία των πολιτών από την πνευματική και ανθρωπιστική λιμοκτονία, που με το βίωμα και το παράδειγμα τους ενισχύουν  την πηγή του Ουμανισμού και θέτουν τις διαστάσεις ενός οραματικού <ευ ζην>.

Γυναίκες της Αλεξανδρούπολης αρχετυπικές μορφές, που  αντιπαλεύουν τον εθισμό μας στη μετριότητα και την χυδαιότητα.

Από τον κατάλογο αυτών των προσωπικοτήτων, ανιχνεύουμε   στο σημερινό σημείωμα μας πέντε  και θα αποπειραθούμε μια ατελή ίσως αναφορά στην πλούσια και ευεργετική ουσία της ύπαρξης τους.

ΑΓΓΕΛΑ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ. Η ιδρύτρια, πρόεδρος και διευθύντρια της περίφημης   και σωτήριας “κιβωτού” του ΕΘΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ , παράγει  μια διαχρονική και διαρκώς  αναπτυσσόμενη , έξοχη και εκπλήσσουσα διανοητική ευελιξία και ανιδιοτελή προσφορά στον παραδοσιακό και λαϊκό Πολιτισμό της Θράκης, μια αφοσίωση στην <ιεραποστολική> αποστολή της, στη διάσωση και ανανέωση της ζωοποιούς ρίζας του κοινού μας βίου. Έχει αναδειχθεί σε <πρέσβειρα της Θράκης> σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει αποσπάσει τον θαυμασμό και την εκτίμηση σπουδαίων προσωπικοτήτων,χωρίς να κάνει καμία έκπτωση στο αξιακό σύστημα και την ηθική της.Όταν ο Μάρκος Αυρήλιος έγραψε τα λυτρωτικά <Τα εις εαυτόν>, σίγουρα θα είχε στο νου  του την ιδέα ότι κάποια στιγμή στο μέλλον ένα πρόσωπο θα εξέφραζε με το βίο του όσα άφησε ως παρακαταθήκη στην ανθρωπότητα. Η Αγγέλα τον δικαίωσε. Είναι το πρόσωπο του βιώνει τις αξίες του Μ. Αυρήλιου, ο οποίος έγραψε:<κανείς δεν μπορεί να με μπλέξει στο άσχημο>, όπως και την Αγγέλα Γιαννακίδου.

ΣΥΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ. Η σημαντικότερη, η πλέον σαρωτική και αισθαντική Ευρωπαία ζωγράφος, με τον ασκητικό Καζαντζακικό και ευχαριστιακό βίο, αποτελεί ένα παγκόσμιο παράδοξο. Στο έργο της εκφράζονται ως δια μαγείας ο Μπρακ, ο Ματίς, ο Έρνστ και όλοι οι μεγάλοι εικαστικοί των σύγχρονων νεωτερικών και μετανεωτερικών ρευμάτων. Το έργο της είναι μια αποκαλυπτική εικαστική έκφραση του Ασυνείδητου, του συλλογικού ασυνείδητου κατά τον Κ. Γιούνγκ. Οι πίνακες της συγκροτούν την <κβαντική ζωγραφική> και όπως η αντίστοιχη φυσική ,αποκαλύπτουν την Αιτία του σύμπαντος, δίνουν τις απαντήσεις στα ερωτήματα και τις αγωνίες του Όντος. Εκπλήσσει η ακεραιότητα της αισθητικής εικαστικής  έκφρασης της, που λειτουργεί ως οδηγός για την μετάβαση από τον κόσμο της συνείδησης σε αυτόν του ασυνείδητου. Οι πίνακες της αιχμαλωτίζουν το παράδοξο και αποκαλύπτουν ότι η ζωή είναι ένα όνειρο.

ΛΕΝΑ ΣΑΜΑΡΑ.Η φαρμακοποιός , που ηγείται σήμερα  του σπουδαίου <Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων>, αποτελεί την την προσωποποίηση της προσφοράς αγάπης άνευ όρων και ορίων. Γενναιόδωρη, ήρεμη, προσηνής, θα μπορούσε να είναι η ηρωίδα της όπερας του Γκλουκ<Ο θρίαμβος της Κλέλιας>, ενός ύμνου στον γυναικείο ηρωισμό και τον θρίαμβο της αγάπης. Κοινωνικά ευαίσθητη, έχει αφιερωθεί  στην φιλανθρωπία και στην προστασία των ζώων. Ο Γ. Ξανθούλης θα είναι πολύ υπερήφανος για την φίλη του.

ΕΥΗ ΣΚΑΡΙΠΑ. Σαν <Αναδυομένη Αφροδίτη>, όχι στην Κύπρο και τον πίνακα του Μποτιτσέλι, αναδύθηκε στην Αλεξανδρούπολη και έφερε  ως προσφορά στην πόλη μια μοναδική αύρα, μια γοητευτική φινέτσα, ένα απαράμιλλο γούστο και μια ελεγειακή ανθρωπιστική κατάθεση που μαγνητίζει όσους την γνωρίζουν.Το έργο της στον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη, από τον σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης έως το ΚΕΘΕΑ, μας δείχνει πως μία θεία επιθυμία μπορεί να ντυθεί το σάρκινο χιτώνα, να γίνει γήινη πράξη. Η ουμανιστική στάση της ως τρόπου ζωής, την τοποθετεί σε κυρίαρχη θέση στο εικονοστάσι των σύγχρονων πηγών αγάπης.

ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΖΑΚΗ. Μια συγγραφέας, που ακόμη κι αν διαφωνείς σε κάποιες από τις εκδοχές της ιστορίας που διακινεί, είναι ένα πρόσωπο με καλλιέργεια και εξυπνάδα, με αποστομωτική ευρυμάθεια, με δημιουργική έμπνευση,με μοναδικό συγγραφικό ταλέντο.Για αυτήν ίσως να έγραψε ο Γκράμσι ότι<η αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της Ιστορίας.Η αδιαφορία δρα δυνατά πάνω στην Ιστορία.Είναι η κτηνώδης ύλη που πνίγει την ευφυία>.Η Σωτηρία δεν αδιαφορεί και δρα ενεργητικά, πολεμώντας <τα τέρατα> και <τα κτήνη>.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει